fredag 12 februari 2010

Fredag - en dag i slapphetens tecken...eller...


I dag är jag ledig och har inga som helst planer på att anstränga mig i onödan! Fast det är inte riktigt sant egentligen. Vår diskmaskin har läckt och därmed har en liten fuktskada i golvet uppstått. Efter att ha dragit upp 4(!!) olika typer av mattor, samt en massonitskiva, kom vi ner till brädgolvet(!!) som låg underst och gömde sig. I skrivande stund ser det ut som att brädgolvet har klarat sig, tack vare alla mattor och dylikt, och senare i dag börjar röjningen inför helgens köksrenovering.


Planen är som följer:

1 Tömma köket på alla prylar
2 Ta bort alla lister
3 Riva upp den nuvarande (övergräsliga) laminaten samt alla 4 mattor och massonitskivan
4 Be en stilla bön att brädgolvet är intakt hela vägen
5 Slipa brädgolvet
6 Måla brädgolvet

När det kommer till färgen på golvet så är vi lite oense här hemma. Egentligen vill vi båda två att det ska vara någon typ av vit färg. Men sen har jag börjat vela lite eftersom jag hört att man ser varenda litet smutskorn på vitt golv. Är det verkligen så?? Jag har ju två små lurviga smutsgrisar och jag är inte så sugen på att ägna resten av mitt liv åt att städa köksgolv. Resten av lägenheten har bara vanligt lackade furugolv. Det är ju snyggt när det är nyslipat och ljust men det blir ju så gult efter ett tag.

Känner du att du har tips och idéer att dela med dig så snälla, skriv gärna en liten kommentar!

4 kommentarer:

  1. Oj trist med allt jobb som en läcka innebär men... det ger ju en chans till att få det lite finare hemma! Vi hade en vattenläcka i köket för några år sedan och fick hjälp med det nya golvet av försäkringsbolaget. Skönt att inte behöva göra jobbet själv;-)
    Men visst gulnar furugolv, men man kan ju behandla det med lasyr eller nån slags vittpigment,(fick visst nån slags afasi) så att det blir lite blekare om man inte vill måla det vitt. Annars tycker jag att det är snyggare med en liten gråton på golvet. Det beror ju lite vad ni har på väggarna också!?!
    Ursäkta för en lite svamlig kommentar..
    Kram Marie-Louise
    (PS Vi har inget vitt golv utan ett trägolv i ek i köket där vi fick läckan)

    SvaraRadera
  2. Ja vi får väl se hur det går. Hoppas på det bästa. Jag har faktiskt också funderat lite på någon grå nyans men jag tror inte att jag kommer att få igenom det ;) Tycker även att det hade varit snyggt med grå/vit-rutigt. Vi har alla väggar i vitt så egentligen är det ju bara att köra på :)
    Tack för ditt inlägg!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Hej Jenny!
    Jag brukar gå in och läsa lite i din blogg. Gillar den skarpt! Vi har brädgolv i nästan hela huset. I tre rum har vi lutade/såpade golv vilket är otroligt vackert (blir lite gråton men ser obehandlat ut) men det är fruktansvärt opraktiskt!! ALLA fläckar stannar kvar...

    I vårt kök är golvet målat i en ljus grå ton. Det är fint. Visst, smutsen syns ganska bra men det är väldigt lätt att torka. Vi ska nu renovera två rum och kommer satsa på målade brädgolv i samma ljusa grå färg.

    Så tjata lite! Det är snyggt med en ljus grå ton. Det ser ju nääästan vitt ut=)
    Kram, kram
    Jossan

    SvaraRadera
  4. Åh Jossan, vad kul att höra av dig! Och tack för komplimangen :)

    Mmmm, ska se hur det går med tjatandet. Kanske får jag igenom det. Man vet ju aldrig... Är ju på tal nu att det ska bli nytt brädgolv ovanpå så jag antar att jag får vänta tills jag kan se hur det ser ut... Usch, jag gillar inte alls att renovera. Särskilt inte när det blir så här "akut".

    Hoppas du tittar in snart igen! Kommentera gärna, det är alltid kul :)

    Kram kram

    SvaraRadera